Słownik pojęć SEM

Pojęcia dotyczące SEM i Google Ad

CMO (Chief marketing officer) (dyrektor marketingu) – osoba zarządzająca działem marketingu w organizacji.
CEO (Chief executive officer) (Dyrektor Generalny) – najwyższe stanowisko zarządcze w przedsiębiorstwie
CIO (Chief information officer) (Dyrektor informatyki) – najwyższe stanowisko zarządcze działu informatyki w przedsiębiorstwie
CFO (Chief financial officer) (Dyrektor finansów) – najwyższe stanowisko zarządcze działu finansów w przedsiębiorstwie
CSO (Chief security officer) (Dyrektor bezpieczeństwa) – najwyższe stanowisko zarządcze do spraw bezpieczeństwa w przedsiębiorstwie

SEO (search engine optimization) (pozycjonowanie) - Optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych – procesy zmierzające do osiągnięcia przez dany serwis internetowy jak najwyższej pozycji w wynikach organicznych wyszukiwarek internetowych dla wybranych słów i fraz kluczowych. Proces pozycjonowania jest elementem szeroko pojętego marketingu internetowego. Pozycjonowanie opiera się na ciągłym poznawaniu mechanizmów rządzących wyszukiwarkami i dostosowywaniu kodów serwisów internetowych do aktualnych algorytmów wyszukiwarek w celu poprawienia pozycji danego serwisu na liście wynikowej.
W polskiej nomenklaturze branżowej dominuje rozróżnienie między pozycjonowaniem (ang. off-page) a optymalizacją stron (ang. on-page), choć często wyrażenia te mogą być używane zamiennie. Pierwszy z terminów odnosi się do działań prowadzonych poza docelową witryną (np. Link building), zaś optymalizacja w takim kontekście oznacza działania prowadzone bezpośrednio na stronie internetowej (wpływające na jej budowę, treść i strukturę).
Szczególną rolę w procesie pozycjonowania stron odgrywają media społecznościowe takie jak Google+, Facebook, Twitter, które są zintegrowane zazwyczaj z daną stroną internetową.

SEF (Search engine friendly) to pojęcie odnoszące się do jasnego i czytelnego formułowania adresów stron internetowych. SEF ma na celu eliminację niezrozumiałego kodu z odnośników stron przy jednoczesnym przekazaniu wartościowych informacji (np. słowa kluczowe) oraz ułatwienia odwiedzającemu poruszanie się po stronie i odszukanie interesujących wiadomości. SEF ma również pozytywne przełożenie na tzw. optymalizację stron pod kątem wyszukiwarek.

SERP (ang. search engine results page) – wyniki wyszukiwania w wyszukiwarce
PR – PageRank – matematyczny algorytm stworzony przez Google, na podstawie którego obliczana jest ważność znalezionych stron dla każdego zapytania, a także liczbowy efekt działania tego algorytmu.
  TPR (ang. Toolbar PageRank) – PageRank wyświetlany w postaci zielonego paska na pasku narzędziowym zainstalowanym w przeglądarce stron WWW tzw. Google Toolbar
  GDPR (ang. Google Directory PageRank) – PageRank publicznie dostępny w katalogu Google
  RPR (ang. Real PageRank)
AT – Anchor Text – tekst/wyrażenie zawarte w <a href="http://example.com/">treść odsyłacza</a>
Content – Zawartość stron/witryn: tekst, obrazki. Kiedyś obowiązywała zasada „Content is King” – czyli najważniejsza dla pozycjonowania na stronie jest jej zawartość/treść – content
Duplicate Content Penalties – Tworzenie kilku kopii jednego dokumentu lub strony, w przypadku kopii strony mówi się o mirrors strony
IBL – Inbound Links – Liczba linków wskazujących na dany adres pliku/strony www, najlepiej z odpowiednim anchor textem
Index/indeks stron – Zbiór stron dostępnych w danej wyszukiwarce – stron zindeksowanych przez robota wyszukiwarki
Link exchange – Wymiana linków jest stosowana do podniesienia IBL pomiędzy stronami o wysokim PR
Link popularity – Wartość otrzymana dla zapytania (link:adres strony)
Naturalne linkowanie – Polega na rozpowszechnianiu w sieci linków do strony bez budowania specjalnych do tego celu stworzonych stron
OBL – Outbound Links – Liczba linków wskazujących na zewnętrzne adresy plików/stron www
Pozycjoner – użytkowa nazwa funkcji jaką pełni specjalista/konsultant ds. pozycjonowania stron www/seo
TBPR Update – Toolbar PageRank Update – inaczej update PageRank
Update PageRank – Zmiana wartości publicznie dostępnej PR wskazywanej przez Toolbar Google
TB Program Update – Zmiana w oprogramowaniu odpowiadającym za sposób obliczania PR
GDPR Update – Google Directory Update – Zmiana wartości PR publicznie dostępnej w katalogu Google PR
GDPR Update – Google Directory Update – Zmiana wartości PR publicznie dostępnej w katalogu Google PR
BL Update – Backlink Update – Zmiana wartości dla zapytania (link:adres strony)
Algo Update – Algorithm Update – Zmiana algorytmu odpowiadającego za rezultaty SERP
Site – Liczba zaindeksowanych przez wyszukiwarkę podstron witryny

SEO copywriting - optymalizowanie treści strony tak, aby lepiej odzwierciedlała założone w fazie projektu frazy kluczowe, poprzez np. używanie słów kluczowych w mianowniku.

Modele dochodowe - modele możliwości zakupu powierzchni reklamowych w marketingu internetowym
CPM (Cost Per Mille) nazywane także "Cost per Thousand" (CPT) występuje, gdy reklamodawcy płacą za wystawienie swojej wiadomości określonej grupie odbiorców.
CPV (Cost Per Visitor) występuje, gdy reklamodawcy płacą za przekierowanie docelowej grupy na strony reklamodawców.
CPV (Cost Per View) występuje, gdy reklamodawca płaci za każdy jednorazowy widok reklamy lub strony internetowej
CPC (Cost Per Click) jest również znana jako Pay per click (PPC). Reklamodawcy płacą za każdym razem, kiedy użytkownik kliknie na hasło i zostanie przekierowany na ich stronę internetową.
CPA (Cost Per Action) lub (Cost Per Acqusition) oparty jest na wynikach i jest powszechny w biznesowym sektorze marketingu partnerskiego. W tym systemie płatności wydawca podejmuje wszelkie ryzyko prowadzenia reklamy i reklamodawca płaci tylko za ilość użytkowników, którzy zakończyli transakcję, taką jak zakup czy zarejestrowanie się, wypełnienie ankiety, zapoznanie się z danym tekstem. 
CPL (Cost Per Lead) reklamy jest taki sam, jak CPA i opiera się na wypełnianiu formularza przez użytkownika, rejestracji w newsletterze lub innych działaniach, które zlecający reklamę oczekuje.
CPO (Cost Per Order) reklamy opiera się na zrealizowanych zleceniach.
CPE (Cost Per Engagement) jest formą Cost Per Action, po raz pierwszy wprowadzony w marcu 2008 roku. W odróżnieniu od Cost Per Impression lub Cost Per Click, model CPE oznacza wyświetlenie reklamy bezpłatnie oraz reklamodawcy płacą jedynie, gdy użytkownik wchodzi w interakcję z ich konkretnym elementem reklamowym. Owa interakcja użytkownika z reklamą może być rozumiana na wiele dowolnych sposobów.
Cost Per Convertion Opisuje koszt pozyskania klienta, zazwyczaj obliczany dzieląc całkowity koszt kampanii reklamowej przez liczbę konwersji. Definicja "konwersji" różni się w zależności od sytuacji: czasem jest uważana za lead, sprzedaż lub zakup.
CPD (cost Per Day) Reklamodawca płaci określony budżet dzienny.

Reklama graficzna (display)
Najpopularniejsze formy reklamy internetowej
  Baner: to najstarsza i nadal popularna forma reklamy w Internecie.
  Billboard, megabaner, superbaner: dostępnymi wersjami są tradycyjny, pływający, rozwijany – następca tradycyjnego banera, poziomy, wydłużony prostokąt, obecnie najpopularniejsza forma reklamy internetowej.
  Skyscraper: dostępnymi wersjami są tradycyjny, pływający, rozwijany – nazywany także banerem pionowym.
  Box śródtekstowy (rectangle): baner graficzny (300x250 px) umieszczony centralnie na stronie, wewnątrz treści prezentowanych artykułów lub w sidebarze.
  Button: niewielka, prostokątna reklama graficzna o rozmiarach 120x60 pikseli i wadze do 8 kB[21]. zamieszczany zazwyczaj przy bocznej nawigacji serwisu internetowego (po prawej lub lewej stronie). 
  Box 125*125 – spopularyzowany przez jedną z sieci reklamowych kwadratowych buttonów z bokami o wymiarze 125 px

Inne formy reklamy display
  Floating ad (top layer): reklama, która porusza się po ekranie użytkownika lub unosi się nad treścią.
  Expanding ad: reklama, która zmienia rozmiar i która może zmieniać zawartość strony internetowej.
  Polite ad: metoda, dzięki której duże reklamy zostaną pobrane w mniejszych częściach, aby zminimalizować zakłócenia wyświetlanej zawartości.
  Tapeta (watermark): reklama, która zmienia tło strony przeglądanej. 
  Trick banner: baner reklamowy, który wygląda jak okno dialogowe z przyciskami.  Symuluje się komunikat o błędzie lub ostrzeżenie.
  Pop-up: nowe okno, które otwiera się przed obecnym, wyświetlając reklamy lub całą stronę internetową.
  Pop-under: podobny do pop-up, z tym że okno jest załadowane lub wysyłane za bieżącym oknem tak, aby użytkownik nie widział go, aż do zamknięcia jednego lub więcej aktywnych okien.
  Reklama video: podobna do baneru reklamowego, z tym że zamiast obrazu statycznego lub animowanego, wyświetlane są klipy video.
  Reklama na mapie: powiązane teksty lub linki zewnętrzne, występujące z / lub w stosunku do lokalizacji na mapie elektronicznej, takiej jak Google Maps.
  Reklama na telefonie komórkowym: SMS lub wiadomość multimedialna (MMS) przesyłana na telefony komórkowe.
  Superstitial: animowana reklama na stronie sieci Web z Enliven Marketing Technologies. 
  Interstitial: całostronicowa reklama wyświetlana zanim użytkownik dotrze do pierwotnego adresu. 

Remarketing
Targetowanie behawioralne reklam przeprowadzane jest na podstawie danych uzyskanych podczas rejestrowania niektórych zachowań danego użytkownika w Sieci. Na przykład, jeżeli użytkownik wie, że niedawno odwiedził wiele sklepów samochodowych/porównywarek, na podstawie analizy prezentowane są reklamy o tematyce samochodowej, kiedy odwiedza inne strony internetowe. Wiele systemów reklamowych umożliwia działania remarketingowe na podstawie analizy zachowań klientów.
Bardzo skutecznie stosowany w systemach reklamy display, prezentując grafikę dopasowaną do wcześniej poszukiwanych przez użytkowników treści.

Reklama semantyczna
Ten rodzaj reklamy polega na analizie semantycznej stron internetowych. Proces ten ma na celu dokładne interpretowanie i klasyfikowanie znaczeń oraz/lub głównych tematów stron, a następnie wypełnianiu jej targetowymi spotami reklamowymi.