Audyt SEO

Analiza stron internetowych pod kątem widoczności i pozyskiwania ruchu z wyszukiwarek

Audyt SEO – po co przeprowadzać analizę tego typu?

Audyt SEO strony internetowej stanowi podstawę działań optymalizacyjnych i promocyjnych w kontekście marketingu w wyszukiwarkach (w szczególności w wyszukiwarce Google).

SEO (ang. search engine optimization) to dziedzina marketingu internetowego skupiona na zwiększaniu widoczności i pozyskiwaniu ruchu z organicznych (tj. bezpłatnych) wyników wyszukiwania (w odróżnieniu od PPC SEM, czyli reklam w wyszukiwarce Google Ads/ wcześniej AdWords, za których emisję płacimy – najczęściej w modelu rozliczenia za kliknięcia).

Audyt SEO Radomsko

Audyt i optymalizacja strony internetowej

Kluczowe obszary audytu SEO

Na jakich zagadnieniach powinien skupiać się audyt SEO strony internetowej?

Audyt SEO pozwala zdiagnozować szereg błędów oraz obszarów ryzyka, które należy wziąć pod uwagę w procesie optymalizacji strony internetowej, a także jej dalszej promocji w wyszukiwarkach (w polskich realiach głównie w wyszukiwarce Google). Audyt SEO powinien być bardzo rozbudowany i szczegółowy, gdyż mówi się nawet o 200 czynnikach (i tysiącach ich permutacji), które wpływają na pozycjonowanie w Google.  Kluczowe obszary audytu SEO strony www to:

  • indeksowanie i komunikacja z googlebotem (czyli sprawdzenie, czy strona w ogóle jest odpowiednio czytana przez roboty Google)
  • tytuły i meta dane (czyli jak strona wyświetla się w wynikach wyszukiwania – tzw. SERP)
  • struktura serwisu i nawigacja (czyli jaka jest architektura informacji i jak zbudowane jest linkowanie wewnętrzne)
  • budowa adresów URL i ich zachowanie w kontekście parametrów (np. przy nawigacji fasetowej w e-commerce)
  • treści tekstowe i inne (czy witryna posiada odpowiednie treści – własne i tworzone przez użytkowników np. w komentarzach – i jest zoptymalizowana pod słowa kluczowe)
  • kwestie techniczne (szybkość ładowania strony i wydajność infrastruktury serwerowej, bezpieczeństwo, przekierowania, wydajność w kontekście crawl-budget)
  • czynniki User Experience (wpływające na jakość pozyskanego ruchu i jego utrzymanie, a także widoczność w mobile)
  • profil linków prowadzących do witryny (a także ewentualnych kar – filtrów)
  • analiza zagrożeń związanych z duplikacją treści, thin content i kanibalizacją (analizy ogółem, jak i poszczególnych typów stron w serwisie)
  • analiza poprawności kodu HTML w zakresie wpływającym na komunikację z robotami Google i techniczną ocenę strony
    weryfikacja elementów kodu JS i ich wpływu na poprawne pobieranie i renderowanie zasobów strony przez roboty Google
  • historia ruchu organicznego i widoczności w Google
    sugestie dotyczące kluczowych czynników wzrostu i dające podstawy do ustalenia strategii SEO na przyszłość
  • analiza kluczowych konkurentów w bezpłatnych wynikach wyszukiwania

Wszystkie te obszary znajdują się w realizowanych przeze mnie audytach SEO stron www, sklepów internetowych oraz blogów i serwisów contentowych.

 

Darmowy audyt SEO być nie powinien!

Przeczytaj dlaczego audytu SEO nie powinno się brać za darmo

Raport z przeprowadzonej analizy

Co jest potrzebne, aby przystąpić do audytu SEO witryny internetowej

Co jest potrzebne, aby przystąpić do audytu SEO witryny internetowej

Do realizacji audytu SEO strony www niezbędne jest konto Google Search Console (wszak głównie analizujemy skuteczność i pozycjonowanie strony w Google) – narzędzie to można podpiąć za darmo. Daje obraz sytuacji w kontekście indeksowania strony i związanych z tym problemów, którego nie dają żadne zewnętrzne narzędzia. Reszta oprogramowania, z którego korzystam to między innymi: Ahrefs, SurferSEO, Sitebulb, Senuto, Clusteric, SEO SpyGlass, Moz OSE/API, Siteliner, Screaming Frog Log Analyzer, Copyscape, a także narzędzia z ekosystemu Google (Analytics, PageSpeed Insights, Structured Data Testing Tool i inne). Istotą audytu pod kątem SEO nie jest jednak samo wygenerowanie raportów, ale analiza i interpretacja ogromnych zbiorów danych ilościowych i jakościowych, technicznych, jak i związanych z komunikacją, użytecznością, preferencjami użytkowników.

Raport z przeprowadzonej analizy

Produktem audytu SEO strony internetowej jest obszerny dokument w formacie PDF z załącznikami (linki, zbiory danych xls, csv, txt). Znajdują się w nim zarówno twarde wytyczne do optymalizacji jak i wskazówki dotyczące dalszego rozwoju witryny. W audycie SEO skupiam się na przedstawieniu pełnego spektrum czynników, które w krótkiej i długiej perspektywie mogą wpływać na pozycjonowanie badanej strony www (np. wskazówki dotyczące rozwoju bloga). Na podstawie wytycznych z audytu SEO przeprowadzana jest optymalizacja, którą realizuje zazwyczaj szereg osób po stronie klienta i podwykonawców (programiści, copywriterzy, marketerzy). Prace rozwojowe i optymalizacyjne nie stanowią elementu usługi audytu SEO.

Co po wykonanym audycie SEO?

Wykonany przeze mnie audyt SEO jest samodzielnym produktem. Nie wiąże się z żadnym długofalowym zobowiązaniem. Może oczywiście po nim nastąpić rozmowa o dalszej współpracy, lecz równie dobrze finalnie dostarczany raport może wykorzystać inny specjalista lub agencja SEO.

Cena audytów SEO

Dlaczego nie wystarczy darmowy i automatyczny audyt SEO?

Cena audytów SEO

Ile kosztuje taki audyt? Jest to wyceniane indywidualnie. Zależy od wielkości serwisu, zakresu analiz (on-page, off-page, analiza konkurencja), a także wielkości biznesu oraz branży, w której działa (czasem sam proponuję mniejszy audyt, gdy nie widzę ekonomicznego uzasadnienia dla bardzo rozległych prac).

Zwykle kompleksowy audyt SEO dla średniej wielkości serwisu, sklepu internetowego (analiza strony, treści, historii, badanie profilu linków i analiza konkurencji) to koszt rzędu 5000-7500 PLN netto.

Dlaczego nie wystarczy darmowy i automatyczny audyt SEO?

Napisałem swego czasu artykuł, w którym opisuję mechanizm popularnych, darmowych, automatycznie generowanych audytów SEO. Klienci czasem się pytają – czemu to tyle kosztuje (zob. ceny audytów na stronie Takaoto). Otóż powodów jest kilka. A jakbym miał to przedstawić jednym zdaniem, to napisałbym – SEO to cały szereg czynników, a sklep internetowy to często rozbudowana struktura, więc żeby przebadać dobrze całość potrzeba czasu i fachowej wiedzy, a to kosztuje. Jeśli jednak wolicie przeczytać cały artykuł, to zapraszam.

Kiedy warto zlecić audyt SEO strony internetowej?

Zastanawiasz się, kiedy w ogóle należy przeprowadzić audyt pod kątem SEO? Na ten temat również już powstał artykuł: Kiedy zainwestować w audyt i optymalizować stronę